War. War never changes.
Touto kultovní větou začíná Fallout- postapokalyptická RPG hra od studia Interplay, která si získala miliony fanoušků po celém světě, a která je právem považována za jednu z nejlepších v herní historii. Před jejím vznikem byla postapokalyptická tématika v herním světě spíše okrajovou záležitostí a větší pozornosti se těšila ve filmové a knižní tvorbě. Fallout má neochvějnou zásluhu na tom, že se tento žánr rozšířil i do herní branže. Díky němu se značně rozrostl zástup fanoušků, kterým přirostla k srdci fascinující postapo kultura.
Tvůrci nás ve hře vyslali na dlouhou a strastiplnou pouť do nehostinné „Pustiny“ – světa zničeného jadernou válkou. Světa, ve kterém platí zákon silnějšího a kde nic není zadarmo. Postupně jsme odkrývali jeho zákoutí a tajemství, bojovali jsme s lidskými nájezdníky i radiací znetvořenou faunou a sledovali jsme snahu různých skupin přeživších, které se rozhodly na zbořených základech původní civilizace vytvořit novou společnost.
Ačkoliv se Fallout dočkal několika pokračování a většina z nich je považována za skvělé hry,tak si troufám napsat, že kultovní status patří právě prvnímu dílu. Nechybělo ale málo a Fallout mohl vypadat úplně jinak, než jak nám ho vývojáři v roce 1997 naservírovali.
Vývoj
Vývoj hry začal už v roce 1993. Prvních šest měsíců tvořil vývojářský tým pouze jeden člověk – Tim Cain. Ten do něj později přibral další členy a konečné číslo se zastavilo na třiceti lidech. Tim Cain byl hlavní designér, producent a navíc se řadil i mezi programátory.
Původní myšlenka vývojářského týmu nepočítala s postapokalyptickým zasazením. Tvůrci si pohrávali s koncepty klasické fantasy a cestování v čase. Dnes můžeme děkovat, že se nakonec rozhodli pro jinou cestu. Jinak by se Fallout s velkou pravděpodobností zařadil do široké škály fantasy titulů, kterých v té době bylo na herní scéně nespočet. Naštěstí se tvůrci rozhodli pro postapokalyptickou tématiku a plánovali vytvořit Fallout jako pokračování jedné starší PC hry s názvem Wasteland. Licenci na pokračování Wastelandu ale vlastnila firma Electronic Arts a týmu kolem Falloutu se ji nepodařilo získat. Proto nakonec Fallout vznikl jako samostatný titul.
Vývojáři se také dlouho rozhodovali, jaký RPG systém ve hře použít. Interplay odkoupilo práva na systém GURPS od známého herního designéra Stevena Jacksona. Zjednudušeně si tento systém můžeme představit jako univerzální sadu nástrojů na tvorbu RPG pravidel, která byla použitelná pro jakýkoliv herní žánr. Tým pracující na Falloutu byl, z důvodu kreativních neshod mezi Jacksonem a Interplayem, nucen od tohoto systému nakonec upustit a v krátkém časovém horizontu vytvořit svůj vlastní s příhodným názvem S.P.E.C.I.A.L. Jednotlivá písmena v názvu představovala základní charakteristiky hlavního hrdiny – Strength (Síla), Perception (Smysly), Endurance (Odolnost) Charisma (Charisma), Inteligence (to snad nemusím překládat), Agility (Hbitost) a Luck (Štěstí). Hlavní postavu jste si navíc mohli nadefinovat pomocí škály nejrůznějších vlastností a dovedností, takzvaných Perků, které jste získávali s tím, jak vaše postava postupovala v úrovních. Vznikl tak robustní a rozmanitý RPG systém, který ale zároveň skvěle fungoval a v budoucnu byl mnohokrát kopírován.
Změnám v průběhu vývoje se nevyhnul ani samotný design hry. Od původní myšlenky vytvořit Fallout jako 3D hru v reálném čase se během vývoje upustilo a Fallout spatřil světlo světa jako RPG z izometrického pohledu s tahovými souboji. Vývoj Falloutu byl celkově bouřlivý a chaotický a několikrát hrozilo jeho úplné zrušení. Interplay se obával, že hra nebude mít komerční úspěch a stane se propadákem. Tim Cain ale vedení Interplaye přesvědčil, aby Falloutu dalo šanci. Hlavně díky jeho rétorice dostala hra šanci a po svém vydání zaznamenala velký komerční úspěch, který nastartoval úspěšnou a ikonickou značku.
Vítejte v PUSTINĚ
Hra se odehrává ve 22.století, několik desítek let po globální jaderné válce, která zpustošila Zemi. Celá je zasazena do oblasti bývalých Spojených států. Skupinky lidí přežívají v podzemních krytech, takzvaných Vaultech, a jsou úplně izolovaní od dění za jejich zdmi. Obyvatelé Vaultů žijí v představě, že život mimo kryty prakticky neexistuje. Opak je ale pravdou. Během poválečných dekád se našli odvážlivci, kteří opustili bezpečí krytů a vydali se do Pustiny. Někteří se zformovali do komunit, jejichž cílem bylo vytvořit novou fungující lidskou společnost. Jiní vytvořili klany krvelačných nájezdníků a banditů, kteří vraždili, loupili a žili životem dávno zapomenutých barbarských kmenů.
Jako hráči se vžijete do postavy jednoho z obyvatel Vaultu. Ve vašem kovovém podzemním domově dochází zásoby vody a vy jste vybráni jako vyvolený, jehož úkolem je najít vodní čip – zařízení, s jehož pomocí můžete zachránit vaši komunitu. A tak upouštíte kryt a vydáváte se na strastiplnou cestu napříč Pustinou s jediným vodítkem – funkční vodní čip by se měl nacházet v jiném, na míle vzdáleném Vaultu. Příběh se v průběhu hry samozřejmě značně zkomplikuje.
Hra je na svou dobu neuvěřitelně nelineární a řadu úkolů ve světě lze řešit několika různými způsoby. Je jenom na vás, kým se v Pustině stanete. Můžete být hrdinou, ochráncem slabších, můžete pomáhat rozvíjejícím se komunitám v jejich snahách vybudovat lepší svět. Nebo můžete být chladnokrevným zabijákem a řešit problémy silou. Koneckonců, v pustině platí hlavně jedno pravidlo – přežije ten silnější.
Vývojářům se podařilo vytvořit svět s dechberoucí atmosférou. Z každého koutu na vás bude dýchat bezútěšnost zničeného světa. Vašimi protivníky nebudou pouze lidé, ale také původní fauna, která během času zmutovala do nestvůrných karikatur sebe sama. Další velké nebezpečí pro vás bude představovat všudypřítomná radiace.
Fallout má ale kromě temné atmosféry ještě druhou, světlejší stránku. Vývojáři hru protkali řadou vtipných a parodických momentů a přesně věděli, kdy je na místě hutnou atmosféru trochu odlehčit. V řadě případů se tak při hraní i zasmějete (hlavně ten, kdo má rád černý humor).
Vývojáři se také inspirovali v celé řadě nejrůznějších postapokalyptických filmů a knih. Fallout byl silně ovlivněn filmy jako např. Chlapec a jeho pes, Zakázaná planeta nebo Šílený Max. Ve hře můžete např.nosit ikonickou koženou bundu s utrženým rukávem, jakou měl hlavní protagonista v Šíleném Maxovi. Narážek na jiná postapo díla je ve hře velké množství a je jen na vás, kolik jich při své pouti Pustinou odhalíte.
Nic pro čajíčky
Moderní hry jsou často velice zjednodušovány, aby oslovily co nejširší publikum hráčů. Výsledkem je často nízká obtížnost, kdy nás hry vodí za ručičku a tvůrci před nás staví jednu nápovědu za druhou, abychom se náhodou někde nezasekli. Fallout je RPG ze staré školy. Nepočítejte s tím, že na mapě uvidíte ukazatele, které vás dovedou ke zdárnému splnění úkolu. Nenene, ve Falloutu musíte používat hlavu a informace, které získáte během samotného hraní. Ve hře nedostanete nic zadarmo. Vaše první střetnutí s nepřáteli budou pro vaši postavu končit zpravidla značně bolestivě. Na začátku jste koneckonců nezkušený podzemní osadník, který reálný boj nikdy nezažil. Nemůžu ale tvrdit, že by hra byla nějak neférová nebo přehnaně obtížná. Jen je potřeba přemýšlet a budovat svou postavu s nějakým jasnějším cílem. S postupem času Vás ale čeká odměna v podobě výzbroje, která vás na potravním řetězci posune o nějaký ten stupínek výš. Váš hrdina se vypracuje ze zelenáče na ostříleného obyvatele Pustiny.
Jděte do toho
Mnoho hráčů se ke hře velmi rádo vrací. Je to jedna ze stálic v žebříčku nejhranějších titulů z mnoha důvodů. Ať už je to skvělá postapo atmosféra, robustní RPG systém nebo velká nelineárnost. Dohromady vše tvoří unikátní a vynikající hru. Někoho možná může odradit na dnešní dobu již poměrně zastaralá grafika, ale co byste od 25 let staré hry mohli čekat? Za sebe vám Fallout můžu doporučit všemi deseti. Je to postapo klenot, jaký nemá v herním světě obdoby.
Přidejte odpověď